Loro del Amazonas. Foto Wikipedia.. |
Ja a
l’inici d’aquests textos d'Animàlia hem citat el lloro com un dels animals més
intel·ligents que existeixen. Afirmació que desperta no pocs somriures als
escèptics, els quals argumenten que d’un cervell tan menut poca reflexió es pot
esperar. I tanmateix, no sóc jo qui ho
afirma sinó els científics que ho han investigat i s’han sorprès de les seves
immenses capacitats.
Va ser
notícia fa anys el cas d’Alex, un lloro gris de cua vermella criat als Estats
Units capaç de pronunciar 150 paraules diferents, reconèixer els noms dels
colors, distingir conceptes com gran
i petit, entendre numeracions fins al
sis i, el mèrit més important, no repetir-ho tot com un lloro! Alex, un joc de sigles en anglès (Experiment d'Aprenentatge
Aviari), nasqué el 1976 i fou adquirit per la psicòloga animal Irene
Pepperberg, responsable del seu ensenyament. Morí el 2007, a l’edat de 31 anys,
jove encara perquè els lloros solen viure fins a 50 i més anys. Pel que sembla,
Alex ha revolucionat els conceptes que fins ara es tenia sobre aquest tema,
plantejant múltiples incògnites sobre la intel·ligència animal.
A Catalunya sempre
s'ha tingut amb molta estima el lloro, com ho indica aquest poema popular de
Sabater i Aribau que de petits recitàvem i que la meva mare se sabia de memòria,
que porta per títol “Un lloro, un moro, un mico i un senyor de Puerto Rico”, el
qual comença amb aquests versos famosos:
Un senyor de
Puerto Rico
al balcó tenia un
lloro
de rica ploma i
bon pico:
un lloro dels que
fan oro,
dels lloros que
costen pico.
I després d'unes llarguíssimes i recargolades trifulgues
on s'explora tota la combinatòria de les rimes acabades en “oro” i en “ico”,
acaba el poema:
Veu
això l'amo del lloro.
Es tira damunt del
mico.
Mata el mico, mata
el moro,
i, mort moro, mico
i lloro,
fa un farcell... i
a Puerto Rico![1]
Respecte a la meva
pròpia experiència, sempre he sentit una especial fascinació pels lloros, tot i
que mai n’he tingut cap a casa. Ja de nen em fascinava la imatge del Captain Flint, el lloro de la fantàstica novel·la
d’Stevenson “L’Illa del Tresor”, sempre a les espatlles de Long John Silver,
lloro que havia sobreviscut al pèrfid pirata Flint i que cantava la cançó “Fifteen men on a dead man's chest. Yo ho ho and a bottle of
rum!...”. Recordo que durant la meva primera estada a Bristol, no vaig
parar fins trobar un pub anomenat “The Spy-glass” (en la novel·la, la taverna
propietat de Long John Silver) on en efecte hi havia un lloro, molt callat
aquell dia. Malgrat tractar-se d’una pura escenografia per atraure clients, em
vaig emocionar profundament en aquell recinte de parets atrotinades, on un vell
lloro rumiava en silenci les antigues glòries piratesques dels vaixells
britànics que sortien del port de Bristol…
Es diu que el
lloro sol establir una relació de parella amb el seu amo, i això jo ho he vist
en la persona del meu germà i Miki, un lloro gris de cua vermella que va tenir
una temporada. El vincle creat entre aquella bestiola i el meu germà era
increïble: al matí, sempre li deia: “Bon dia, estimat!”. Era normal sentir-lo
cridar: “Hola, estimat, vine, vine…” mentre movia el cap perquè l’acariciés.
Ballava i cantava La Cucaracha amb perfecte ritme i dicció, i quan li
preguntaves pel Barça, contestava: “una llufa!”. Al sonar el telèfon, cridava:
“Sí, digui?...!”. I quan el seu amo marxava de casa, s’acomiadava dient: “Adéu,
estimat, porta’t bé, au, adéu…”. El problema va ser quan qui era llavors la
seva dona, segurament gelosa del lloro, va portar a casa un gos d’aquests
petits que no passen del pam i mig, però que solen ser molt nerviosos, mimats i
horriblement cridaners. Com és d’esperar, el conflicte entre els dos animals de
companyia no trigà a esclatar. Està vist que una acumulació de “pets” no és
bona cosa per a la convivència... El lloro, davant d’aquella intromissió, de
seguida contraatacà dient al seu contrincant: “Néstor, vine aquí et dic, vine
aquí!...” o bé “Néstor, passa al racó, au, passa al racó!!”. El conflicte es va
resoldre per capitulació del més sensible i evolucionat: el lloro, traumatitzat
per la insultant presència del gos i malgrat plantar-li cara amb valentia i
xiscles esfereïdors, es va començar a arrancar les plomes. Van haver de
treure’l de casa, i malgrat estar molt ben cuidat a la nova llar, va morir al cap
de dos anys a causa d’una insuficiència renal. O més aviat, diria, per una
insuficiència amorosa.
També se sol dir
que els lloros només repeteixen allò que se’ls ensenya, però la meva mare
m’explicava que de petita, a l’escola on anava, un lloro a qui li ensenyava una
presa de xocolata sense donar-li mai ni un bocí, acabava sempre cridant:
“Burrra, burrraaa!”. És a dir, quan s’indignava sabia perfectament la paraula
que havia d’utilitzar, sense mai equivocar-se. De la mateixa manera que mai se
li ocorria al Miki dir “bona nit” al matí o, a l'inrevés, “bon dia” a la nit.
Al Zoològic de
Barcelona, els lloros ocupen unes gàbies situades gairebé davant dels «grans
gats» i la veritat és que se’ls veu una mica atapeïts en uns recintes que,
donada la categoria d’aquests animals, haurien de ser més grans. L’avantatge
que tenen és que estan tots junts, papagais, lloros, cotorres i periquitos,
cosa que els hi deu donar una certa sensació selvàtica a més a més de
distreure’s amb el brogit que fan els uns i els altres. Desconec si els més
hàbils reben lliçons de llenguatge, com seria d’esperar. Si així fos, s’entén
que podrien constituir una de les atraccions més brillants del Zoo, en ser
l’única espècie capaç de comunicar-se a través de paraules amb el públic.
Segurament haurem d’esperar encara noves generacions de lloros i noves
generacions de científics perquè això succeeixi. Als nens actuals els hi diria,
per tant, paciència, fe i esperança, ja que en un futur pròxim això i molt més
els hi serà atorgat.
Fixem-nos ara en
els trets d’aquests ocells exquisits que són els lloros i als quals bé se’ls
podria qualificar d’”aristocràtics”, donades les altes qualitats de llur
condició animal. El que més ens estranya és que unes bèsties que no tenen ni
braços ni mans, i que a més a més no passen dels trenta o quaranta centímetres
d’alçada, siguin capaços de parlar i mostrar signes d’intel·ligència. Són
ocells i poden volar, això sí. Provenen per tant dels extingits dinosaures,
cosa que en aquest cas no ens diu res d’especial, però sí que dins de la seva
memòria genètica deu haver-hi encara restes de la grandesa antiga d’aquestes
bèsties extingides, que dominaren durant milions d’anys els hàbitats de la
Terra. El que sí ens diuen els actuals ocells és que els dinosaures deurien ser
uns éssers bastants cridaners, potser fins i tot cantaires i musicals, amb una
varietat de tons increïble, des de les profundes goles dels més agegantats que
deurien sonar com òrgans d’església, fins a la subtilitat refiladora de les
espècies més petites i agitades. En tot cas, es pot dir que els ocells han
tingut milions d’anys per refinar els seus sistemes vocalitzadors de cant, i és
evident que els més destacats han estat la família dels lloros i dels
periquitos, de bec corbat i cap rodó. Amb cervells mancats de còrtex i sense
cap lòbul frontal, són capaços nogensmenys de repetir, relacionar, entendre,
ordenar i respondre segons una lògica que els estudiosos comparen a la d’un nen
de quatre anys.
Veure’ls caminar
és un espectacle molt graciós, en balancejar els seus cossos immensos en
relació a les potes, curtes i poc destres. Però com tots els ocells, la seva
especialitat és volar, malgrat no ser de llarga volada. Prefereixen
entretenir-se a xerrar i cantar tot el sant dia més que a desplaçar-se per les
distàncies. Atents i xafarders, pesquen allò que passa per l’entorn. Sens dubte
deuen tornar boges a les mones i a molts altres animals arboris, en imitar
llurs sons amb esgarrifosa exactitud. Una experiència que encara no s’ha fet és
posar un lloro a un teatre d’òpera: segur que la seva capacitat de memoritzar
àries senceres i de cantar-les en aguts pinyols sorprendria a més d’un. A la
llarga, un cop s’hagin establert tècniques segures d’aprenentatge, no estaria
gens malament incorporar-los a la secció animal de l’orquestra, junt amb els
elefants de trompa afinada, els burros bramaires o les corals cantaires de
rossinyols, canaris i periquitos. Els lloros, amb la seva increïble capacitat
imitadora, podrien ocupar perfectament dins l’orquestra el paper de “covers, és
a dir, suplents dels instrumentistes en baixa.
Mirar els ulls
d’un lloro mentre xerra i xiula, et permet comprendre una mica la sensibilitat
exquisida d’aquestes aus. A mi em sembla que la seva facilitat de rèplica,
capaços de duplicar els sons naturals que escolten, és la base de llur
intel·ligència. Així com la consciència humana va néixer a partir del fenomen
reflexiu, pel qual els primers homínids se sabien “dobles” en veure's reflectits
en els altres éssers vius de la terra, de la mateixa manera els lloros adquireixen
una primitiva consciència de dualitat en replicar els sons que escolten. Saben
que tot allò que senten es pot doblar, i que ells són capaços de fer-ho. I la
dualitat associada a la percepció és un primer indici d’espai mental i de
consciència. Es tracta d’un primer esglaó, ben cert, però real i tangible.
Però a més de
llurs habilitats mimètiques, tenen una enorme capacitat d'empatia per captar
els nostres pensaments, sentiments, estats d'ànim i energia, i molt sovint ens
obliguen a enfrontar-nos a nosaltres mateixos en reflectir allò que ens passa
per dins. És a dir, tenen també capacitat de reflexió psicoanalítica! És per
tant lògic que els lloros es vagin tornant més llestos a mesura que s’accentuï
i es profunditzi la seva relació amb els humans, a base de repeticions,
preguntes, respostes i hores de convivència –i a l'inrevés, els humans ens
tornem més humans i auto-conscients a mesura que s’accentua la convivència amb
el lloro. Quan més “dualitats” estableixen, millor poden relacionar el concret
amb l’abstracte, en adquirir l’hàbit de fer-ho dia rere dia.
Aquesta
consciència es mostra també en llur manifesta capacitat de burla, en replicar
els sons del gos, del gat o de la mona amb sarcàstica intencionalitat. És a
dir, ultra un primer esglaó de consciència, tenen sentit de l’humor, i això
encara els fa més intel·ligents i propers a nosaltres, els humans. Clar que es
tracta d’un sentit de l’humor particular, de lloro si es vol, però humor en
definitiva. I això no sempre es troba en els animals. Hem de recórrer als
primats, els nostres cosins germans de l’evolució, per trobar primitives
mostres d’humor semblant al nostre.
Els lloros del
Zoològic ens miren des d’un enigma profund que jau tancat a les seves gàbies i
que només s’anirà desvelant amb la irrupció de nous lloros parladors associats
als humans. Ara per ara, els nostres pisos no són els llocs més idonis per
acollir aquestes bèsties tan refinades com són els lloros, però el futur que
sens dubte ens portarà habitatges més amples i oberts a la natura, farà que
cada habitant del planeta tingui sempre un lloro al seu costat: mentre la serp
ens parlarà de profunditats insondables del nostre inconscient, el lloro ens
recitarà a l’oïda frases corprenedores d’una combinatòria enjogassada i genial
de les paraules. Quan això succeeixi, el món viurà sens dubte una explosió de
consciència amplificada, amb profusió de ràdios i televisions especialment
adreçades a lloros i periquitos, no per aixecar-los la camisa ni per
atordir-los, sinó ben el contrari, per despertar en ells les seves més
agosarades capacitats creadores, bèsties que a poc a poc aniran desenvolupant
llurs poderoses potencialitats d’intel·ligència.
[1] Es troba publicat aquest poema al llibre “Versos humorístics
catalans”, Biblioteca Popular, Primera Sèrie, Editorial Millà.
No hay comentarios:
Publicar un comentario