Quan parlem del Zoològic i dels seus habitants, un dels
que més crida l’atenció del públic és el lleó. La raó és clara: pertany a la
Casa Reial selvàtica i, malgrat no utilitzar cap ceptre, la corona se li dóna
per suposada. Aquesta principalitat jeràrquica explica moltes coses: d’entrada,
que sigui l’animal més feliç del Zoo. Sabut és que el lleó sol passar-se el dia
dormint, ajagut al sol espantant les mosques amb la cua. Es diu que és la
lleona qui caça i que el lleó es limita a rugir i, com és d’esperar, a
menjar-se les millors parts del botí. Després, puntejat pels badalls, acostuma
a fer la sesta durant hores (20 al dia, segons sembla). Al Zoo, aquest costum
encara es realitza amb més exactitud, ja que ni tan sols ha de sortir a caçar:
els empleats del Parc porten al Lleó diàriament el menjar. Això no és cap
crítica ni els altres animals de l’entorn ho veuen com un privilegi insultant:
tothom accepta aquesta reialesa natural sustentada per la cabellera que el
caracteritza, així com per la naturalesa extraordinària del seu rugit.
Kevin Pluck [CC BY 2.0 ], via Wikimedia Commons |
Es tracta d’una condició, la seva, perfectament assumida
per grans i petits, felins i cèrvids, aus i rèptils. Potser no per les puces ni
per les rates, aquestes bèsties impertinents i mal educades, però no deixa de
ser l’excepció que confirma la regla. Ningú li nega ni el títol ni el paper. I
sense ell ser-ne conscient, d’alguna manera sí que ho és, com ho manifesta la
tranquil·litat del seu gest, que s’imposa sense haver mai de justificar-se. Al
Zoo, aquesta condició reial s’accepta i es respecte: tant els empleats
municipals, veterinaris i investigadors, com el mateix públic, saben que una
corona invisible roman sempre al seu cap, de la mateix manera que els reis
actuals dels humans no necessiten portar els seus distintius de gala cada dia.
La verdadera diferència entre els uns i els altres radica en el fet de que els
reis de naturalesa humana sí que necessiten disfressar-se i posar-se la corona
de tant en tant, ni que sigui un cop a l’any i un cop a la vida, indispensable perquè
la gent se’n recordi, mentre que el lleó, llevat dels dibuixos animats i les
caricatures, en la vida real mai porta corona. Pel demés, les similituds són
grans: en ambdós casos, no se’ls hi exigeix cap treball i es passen la vida
sense fer pràcticament res. Només han d’”estar” i “ser”, i de tant en tant,
“rugir”.
Després d’aquestes paraules introductòries al lleó, es
comprendrà que quan vaig entrar al Zoo per començar a redactar aquesta crònica,
una de les primeres coses que vaig fer fou visitar el Rei de la Selva. Era una
manera d’homenatjar-lo i de sotmetre’m a la jerarquia. Vaig arribar i allà el
vaig veure, bé, a les lleones és a qui vaig veure, ja que cap dels senyors era
a la vista. De sobte en vaig descobrir un: ajagut entre un grup de
lleones. El cap reposava sobre una roca i de lluny es diria un farcell de pells
daurades. En veure’l així adormit, vaig pensar que semblava un rei destronat.
Pobre lleó! I tanmateix, quina presència i quina distinció! Quin rostre de majestat i
d’imperi! Quina serenitat dura i indiferent! Quina amplitud de front règia i
magna!... I això que dormia!
Per veure’l bé, vaig haver d’esperar una estona, però al
final va aixecar el cap, mirà el públic, parpellejà dos o tres cops i, de
sobte, obrí la seva boca en un regi i magnífic badall. Les càmeres de
fotografiar del públic, que havien esperat aquell instant amb ansietat, van
disparar totes alhora, sense que al Lleó li importés un rave. En acabar el
badall, recolzà de nou el cap i tornà a la seva somnolència.
Sí, no hi havia
dubte, la meva primera impressió havia estat correcta: sota aquella aparença de
lànguid avorriment, el Lleó era el més feliç dels habitants del Parc. Vaig
comprendre que el Lleó exercia el seu càrrec amb vocació, i que era al Zoo on
millor s’expressava la seva règia lleonitat.
A més a més, de
tots els seus companys de Regne, crec que el Lleó és qui té més justificada la
seva reclusió. No perquè hagi fet res de dolent, ja que la majoria dels lleons
que habiten als parcs zoològics de les ciutats solen ser bones persones i no
tenen afers pendents amb la justícia, ni la divina, ni la humana ni l'animal.
No, el seu càstig, si de càstig es pot parlar, és pel símbol que representa: el
poder regi, la Monarquia. Posar-lo en un Zoo és encaixar-lo en una constitució.
Els molesta això? No ho crec: s’hi viu bé, el sou no és dolent, la feina és
poca i es mantenen les distincions. És des del costat del Símbol que poden
sentir alguna picor, o més ben dit, una certa nostàlgia. Però els humans han
après, al llarg dels segles, que és millor tenir-los en una gàbia, ni que sigui
daurada. Que llueixi la seva prestància, sí, però entre quatre parets.
Vincenzo Gianferrari Pini [CC BY-SA 2.5 it ], from Wikimedia Commons |
Per acabar d’enlairar
la seva figura, res millor que veure allò que passa quan se l’exhibeix al circ
–o se l’exhibia, ja que em sembla que ho han prohibit-. Ho he vist diverses
vegades, en directe i per televisió. El domador, disfressat de Tarzan, busca
sempre l’impossible: ser ell el Rei, destronant a qui ho és per llei natural.
Recordo que la seva figura, heroica entre les feres, mai assolia la reialesa
que buscava. Era com si un domador simi pretengués ser humà domant a uns
humans. Podia vanar-se de la seva valentia, i això ningú li ho discuteix, i
encara de molts altres atributs tots ells dignes i meritoris (gràcia, art,
tenacitat, astúcia, picardia, mà esquerra, voluntat, heroisme, elegància,
traça…) però mai la brillantor de la corona passava d’un cap a l’altre. Donava
la sensació que les feres obeïen per educació, com ho fan els reis coronats
quan assisteixen a les desfilades, als casaments o a les inauguracions, per no
deixar en ridícul a qui els donen de menjar, actuant amb afecte i fins i tot
amb moixaines envers el domador, per exemple deixant-li posar el cap dins la
seva boca sense menjar-se-la. I és que sap molt bé el lleó que, per molt que
l’altre ho vulgui, la corona no li treu ningú. Perquè la corona és ell.
Arribats aquí, cal
tornar enrere i centrar-nos de nou en l’enlluernament que ens ha provocat la
imponent presència d’aquesta fera. Reialesa? Més aviat hauríem de parlar de Dignitat
per indicar les qualitats i la valoració que el lleó ens desperta. Els seus
atributs, que considerem elegants, majestuosos, nobles, dignes, indiferent a
les futeses, no són més que el mirall on nosaltres hi projectem totes aquestes
qualitats les quals troben un model natural on encarnar-se.
Però quan va
començar aquesta mania i tot aquest sarau de les projeccions? El lleó, rei. La
tortuga, sàvia. El cavall, noble. El burro, ruc... Que pesats que som... I tanmateix,
crec que constitueix una de les aptituds principals dels humans. Milions d’anys
d’observar-nos els uns als altres van fer que a la fi, una de les espècies, la
nostra, s’adonés de les diferències. El primat homínid que se separà de la
branca comuna dels ximpanzés fa sis milions d’anys va intuir que mirar era
veure l’altre, endevinà la dualitat essencial de la percepció i, en la distància
entre el que mira i el mirat, va néixer l'espai per a la consciència amb una
miqueta d’autoconsciència. Des de llavors no hem parat de qualificar i d’ordenar
els models que la natura ens ofereix, projectant a cada forma una o diverses de
les nostres qualitats desitjades o menystingudes. Així es crearen les primeres
cultures animistes, que més tard pujaren de to amb les divinitats zoomorfes per
acabar amb déus personalitzats.
Observar els
animals des de la nostra capacitat de projecció i des de la ingenuïtat d’una
percepció apriorística, tot gaudint-ne sense objecció, així com dels diferents
continguts que la tradició els hi atorga, quin deliciós entreteniment!
No hay comentarios:
Publicar un comentario