Acuarela de Gustave Moreau: El rapto de Europa (L'enlevement d'Europe), ca. 1869) |
Hem parlat de dignitat en el
capítol anterior d'Animàlia. Una paraula important quan tractem amb animals.
En efecte, crec que en la relació entre els humans i els demés companys de
Regne, la paraula dignitat ocupa un lloc essencial.
Dignitat: qualitat
de digne, respectabilitat, correcció, amistat distanciada. Sense respectar la
dignitat dels animals, ens tornem indignes i irrespectuosos. Sens dubte
l’efecte mirall és aquí aplicable: tractar sense dignitat els animals és el
simple reflexa de la nostra manca de dignitat en la relació amb nosaltres
mateixos i amb els nostres veïns d’espècie.
Els antics
caçadors tenien sempre en compte aquests aspectes: la bèstia era quasi bé un
animal sagrat per a la captura del qual s’havia de demanar permís a l’esperit
de l’espècie a través de sofisticats ritus. També els rituals del matrimoni
escenifiquen la necessitat d’establir un reconeixement qualitatiu de dignitat
entre les persones abans d'ajuntar-se en una unitat de convivència o de
reproducció. La dignitat és reconèixer el llinatge, la sobirania i la llibertat
de l’altre, sigui aquest bèstia o persona humana. Una persona digna tractarà
sempre amb dignitat els seus veïns. Desgraciadament, es pot dir que la
modernitat i el progrés han apartat la nostra espècie del principi de Dignitat.
La raó s’ha de buscar en la borratxera de grandesa que els èxits del Progrés
han causat. L’impuls depredador s’ha disparat d’una manera desmesurada envers
tot allò que ens envolta: fauna, botànica i societat humana.
Respecte als
animals, l’expressió més evident d’aquesta pèrdua de dignitat es troba en
l’actual indústria alimentària: granges mecanitzades i escorxadors. Les
evidències són prou òbvies i no cansaré el lector amb els detalls,
desagradables fins a l’indicible.
Si m’he estès en
parlar de dignitat és perquè toca avui centrar-nos en els bòvids, una de les
famílies d’animals que per a mi encarnen amb més rellevància les qualitats
d’aquest concepte. Bous, braus, vaques, bisons, búfals… Tots ells armats de
poderoses banyes i a la vegada pacífics remugants que s’alimenten només d’herba.
Animals grans, estranys i enigmàtics com pocs, però a la vegada capaços
d’envestir quan s’enfaden i se senten en perill. Mansos i carregats de pacífic
orgull, elegants i majestuosos, poderosos pel volum de les seves carns i la
potència dels seus músculs, tranquils i silenciosos. No és d’estranyar que des
de sempre hagin captat l’atenció de l’ull humà, des dels pintors rupestres del
Paleolític Superior fins a les incipients societats neolítiques, que tingueren
el toro com una de les primeres divinitats. En moltes mitologies representa
l’energia sexual. Símbol de vida, de potència i de fecunditat.
En les fabuloses
pintures d’Altamira i de Lascaut tot passant pels assentaments neolítics de
Síria i Palestina fins a la tauromàquia cretenca, els bòvids d’esplendoroses
cornamentes han estat el centre d’un culte que barreja estupor, respecte i
veneració. No en va Zeus es converteix en toro per conquerir i raptar Europa. I
a Creta, Pasifae , esposa de Minos, es fica dins d’una carcassa de vaca, obra
de Dèdal, per poder copular amb el toro blanc del qual s’ha enamorat. El fill
d’aquest amor fou el Minotaure, meitat home meitat toro. Es pot dir, per tant,
que durant llarguíssimes etapes de la història humana, vaques i braus han estat
les frontisses estètiques de la nostra relació amb els Déus i els seus
representants en el Regne Animal, relació basada en el respecte a la dignitat
de l’altre.
Pasifae. Escultura d’Òscar Estruga, realitzada amb coure. Platja d’Adarró, Vilanova i La Geltrú. |
Un testimoni arcaic
d’aquesta relació centrada en la dignitat el trobem a la Índia, on vaques i
bous són tractats com animals sagrats, tot gaudint del dret a passejar tan
tranquils pels carrers de les ciutats, enmig de la gent i del més ferotge
tràfic, com jo he pogut comprovar en persona. A casa nostre, el trobem a les
Corrides de Toros, que curiosament els suposats defensors dels animals volen
eliminar. Potser perquè les troben “indignes”, confrontades amb la indústria
alimentària dels nostres dies?... No seria millor preservar aquesta relíquia
encara viva d’èpoques antigues que ens parla de respecte i de dignitat, malgrat
el seu caràcter de ritus de sang i de mort, i concentrar-se en el tracte
realment indigne que es té envers vaques, bous, porcs i pollastres?
Tornem però als
bòvids i mirem-los tancats als reductes que el Zoològic els hi ha reservat. No
n’hi ha gaires. Passa una mica com amb els gossos: els tenim massa a prop.
Tenir toros de lídia seria una incongruència, quan aquestes nobles bèsties ja
disposen d’amples espais on poder-los veure i admirar. Vaques? N’hi ha una a la
Granja per a les famílies, més en funció de joguet per als nens que d’animal
realment engabiat. Només falta que li posin una faldilla i sostenidors. Bous?
L’avidesa de la nostra indústria no trobaria lògic perdre dues o tres tones de
carn. El Zoo mostra els més exòtics i compleix així amb la seva vocació de
recuperar espècies en perill d’extinció: antics bisons europeus salvats de
miracle de la desaparició i els anomenats “búfals nans” de pell rogenca que
sobreviuen per les selves plujoses africanes, també situats a la corda fluix.
En la nostra
mirada, però, hi posarem no sols els que estan tancats al Zoo sinó també les
vaques, els bous i els toros que pasten tranquils pels prats. El primer que ens
sorprèn és la independència i la distància que mostren envers els seus
observadors. Mentre cérvols, simis, cangurs, óssos, foques, cavalls i burros
acudeixen sol·lícits a qui els hi donen cacauets, un plàtan o patates fregides,
els bòvids ens ignoren solemnement. Curiós que sent uns mamífers tan
representatius de la classe dels cordats a la qual pertanyem, ben proveïts com
estan de generoses glàndules mamàries, no manifestin un dels trets
característics d’aquest grup d’animals, com és la seva capacitat d’empatia
emocional.
Els bòvids,
almenys per a aquest observador, són independents, distants i solitaris, i
malgrat els agradi anar en ramat, es tenen per éssers autònoms poc sentimentals:
esbufeguen i a vegades s’enfaden molt. Són animals als quals és millor no
buscar-los les pessigolles, ja que poden tenir respostes poc amigables. Crec
que aquesta és una de les raons de la veneració que desperten: ens admiren les
seves qualitats de bèsties autònomes, carregades de noble potestat, la qual
però es converteix en ferotge bel·licositat quan se’ls molesta o se’ls priva de
llibertat. Així som nosaltres o ens agradaria ser: lliures i poderosos, i
capaços de defensar-nos amb força i orgull quan ens ataquen. La diferència és
l’emoció mamífer, escassa en els bòvids i exagerada en els humans, la qual ens
fa porucs la majoria de les vegades, i valents en casos excepcionals.
Coneguda és la
llegendària ferocitat del toro de lídia, capaç d’envestir de front un tren en
marxa com ha succeït més d’una vegada. Aquesta ambivalència d’animals que són
alhora mansos i ferotges ha estat font d’admiració i base de totes les
tauromàquies conegudes de la història. Pel que fa als protegits de la Índia, on
conviuen als mateixos carrers de les ciutats amb els seus habitants, siguin
humans o d’altres espècies, és providencial el seu pacifisme tot i que de tant
en tant sorprenguin als seus adoradors amb inesperats cops de geni. Més d’una
empipada banyuda vaig veure jo pels carrers d’Ahmedabad, quan vaig visitar fa
anys aquesta ciutat de la Índia, la capital de Gujarat.
Tornem al tema de
la Dignitat i observem de nou la grandesa majestuosa d’aquests animals coronats.
Impressionen per la massa de les seves carns i la potència de la seva força però
sobretot per la corona de la cornamenta, potser no tan elegant com les d’alguns
cèrvids, de dissenys espectaculars, però capaços d’expressar la serenitat de llur
coronació àulica, de reconeguda dignitat mitològica. D’alguna manera indiquen
els límits d’una grandesa mitjana, superior als demés animals de quatre potes,
però inferior a la dels mamífers gegants, obligats aquests a desenvolupar
ullals en el cas dels elefants o dels antics mamuts, o banyes al nas en els
fantàstics rinoceronts. Els bòvids ocupen respecte a nosaltres un espai mitjà,
pròxims a l’alçada humana i lluny de les excentricitats gegantesques de
l’evolució animal. I és sens dubte aquesta mitjania la raó que els fa tan
propers i estimats, i alhora tan admirats i temuts per llur força i llur
ornamentació banyuda.
Rapte d'Europa. Mosaic romà. Museu Romà d'Arles, França. |
Pertanyen també al
gremi dels filòsofs i no només els engarjolats al Zoològic: veure’ls lliures
als prats de les altes muntanyes immersos en profundes meditacions així ens ho
fa pensar. La raó s’ha de buscar en el fet de ser animals remugants: masteguen
sempre dues vegades el que mengen. És a dir, més que menjar, s’ho “rumien”.
Aquest doble temps en l’alimentació obre l’espai d’una meditació que els humans
no tenim. Potser a la llarga una bona cosa per a l’evolució de la nostra
espècie sigui aprendre la lliçó i convertir-nos en remugants: ens obligaria a
estirar el temps alimentari que a la vegada ens estendria el mental per
obligació biològica. I amb un avantatge: mentre rumiem, estem tranquils i
desperts, i no ens barallem. De moment, contemplar la lentitud quasi beata d’aquests
animals reflexius ens ajuda a estirar el nostre temps d’omnívors depredadors
sempre a mercè de la nostra gana compulsiva. Lliçons que els bòvids ens
ofereixen gratis als camps i a preus assequibles, que haurien de ser més populars, al
Zoològic.
Atenció, no només
els bòvids són remugants. També ho són els cèrvids, els giràfids, el moltó, les
cabres selvàtiques, els búfals i els antílops. Com es pot veure, les
universitats on estudiar la seva ciència són moltes i la majoria estan al
nostre abast (unes 250 espècies!).
Per acabar, diríem
que els bòvids constitueixen una família d’animals entranyables i a la vegada
enigmàtics, estèticament molt poderosos i simbòlicament associats a la cultura
humana des d’èpoques immemorials. Crec que l’esdevenir no els deixarà apart i
que ens poden conduir a grates sorpreses del tot inesperades, quan a les
futures facultats de filosofia professors mixtes homes-brau o dones-vaca, mena
d’insòlits minotaures del saber, ens ensenyin a rumiar de veritat segons les
més avançades lleis del remugueig boví. Temps al temps…
No hay comentarios:
Publicar un comentario